Onze financiën…

Ondanks negatieve resultaten op de beleggingen, ging onze financiële positie in 2022 een klein beetje vooruit. Dat kwam vooral door stijging van de rente. Daardoor hoeven we als fonds minder geld te reserveren om straks de pensioenen te kunnen uitbetalen. Dat zorgde ervoor dat onze dekkingsgraad een lichte stijging liet zien.

De actuele dekkingsgraad steeg in 2022 van 96,7% naar 99,7%. Naast die actuele dekkingsgraad kijken we altijd goed naar de beleidsdekkingsgraad van ons fonds. De beleidsdekkingsgraad is het gemiddelde over de laatste 12 maanden. Onze beleidsdekkingsgraad stond begin 2022 op 93,7%. Twaalf maanden later was de beleidsdekkingsgraad 97,9%.

De stijging van de dekkingsgraden is natuurlijk goed nieuws voor ons fonds. Maar dat betekent niet dat we financieel gezond zijn. Want onze dekkingsgraden zijn nog altijd te laag. Maar het gaat wel steeds iets beter. Bekijk de laatste informatie over onze financiële positie.

Kosten per deelnemer

De kosten voor de pensioenuitvoering en administratie waren in 2022 € 80 per deelnemer. Alleen de mensen die pensioen opbouwen of een pensioen ontvangen zijn hierin meegeteld.

Wat is de dekkingsgraad?

De financiële positie van ons fonds is af te leiden uit de zogeheten dekkingsgraad. De dekkingsgraad wordt uitgedrukt in een percentage. De dekkingsgraad geeft aan hoe financieel gezond we zijn als pensioenfonds. Het is de verhouding tussen ons vermogen en onze verplichtingen.