Pieter Verhoog, voorzitter van het bestuur namens werkgevers:

‘2022 was een jaar met ups en downs’

Sinds 1 september 2022 is Pieter Verhoog voorzitter van het bestuur namens de werkgevers. Samen met hem kijken we terug op het afgelopen jaar. Wat speelde er? En hoe ziet de toekomst eruit?

‘2022 was een jaar met ups en downs. Sommige dingen gingen heel goed. De dienstverlening naar deelnemers en werkgevers verliep over het algemeen goed. Ook hebben we weer een aantal online supermarkten en flitsbezorgers bij ons fonds aangesloten. Soms waren er rechtszaken nodig om de aansluiting voor elkaar te krijgen. Goed nieuws, want ook die bedrijven horen bij de supermarktbranche. En zo krijgen de medewerkers daarvan een goed pensioen bij ons fonds.’

Slecht jaar voor beleggingen

‘De oorlog in Oekraïne bracht veel zorgen en onrust. We hebben een slecht jaar als we kijken naar de resultaten van onze beleggingen. Als fonds zit je er voor lange termijn in, maar het voelt toch heel vervelend als we naar de cijfers kijken. Aan de andere kant steeg de rente, maar door de verhoogde afdekking is het effect hiervan beperkt. Met het oog op het gewenste moment van overgang naar het nieuwe stelsel per 1 januari 2025 hebben we de afdekking van de rente in ons fonds verhoogd om de verrassingen bij overgang te beperken. De dekkingsgraad steeg in 2022 daardoor minder hard.’

Pensioenen niet verlagen

‘Onze financiële situatie ging dus vooruit, maar is nog steeds niet goed. Lange tijd was er een kans dat we de pensioenen opnieuw moesten verlagen. De overheid wilde de versoepelde regels voor pensioenverlaging stopzetten. Samen met een paar andere pensioenfondsen hebben wij aan de overheid gevraagd om dat niet te doen. Dat heeft gewerkt, de versoepelde regels werden verlengd. Daardoor hoefden wij gelukkig de pensioenen niet te verlagen.’

De wereld mooier maken met beleggen

‘Er was ook goed nieuws over beleggen. Onze aandelen worden steeds ‘groener’ en ‘socialer’. We beleggen steeds meer in bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan de wereld. En niet in landen of bedrijven die de wereld minder mooi maken. Ook in 2022 hebben we daar weer stappen in gezet. En we blijven eraan werken. Want in 2024 willen we dat al onze aandelen maatschappelijk verantwoord zijn.’

Op schema voor het nieuwe pensioenstelsel

‘Een van de belangrijkste onderwerpen in 2022 was het nieuwe pensioenstelsel. Ons fonds wil in 2025 over naar het nieuwe stelsel. Die overgang moeten we goed voorbereiden. Tot nu toe liggen we goed op schema (meer over het nieuwe pensioenstelsel lees je in het interview met Peter Muis, red.).

Nieuwe voorzitters van het bestuur

‘In 2022 waren er ook nog wisselingen in het bestuur. De twee voorzitters, Froukje Mulder en Rik Grutters deden een stapje terug. Froukje is wel nog bestuurslid, dat is fijn. Daan Muusers en ik hebben hun taken als voorzitters overgenomen. Daan namens de werknemers en ik namens de werkgevers.’

‘Samen met de andere bestuursleden hebben we ook goed gekeken naar onze manier van werken. De vraag die we ons stelden was: hoe kunnen we ons fonds zo goed mogelijk besturen? We hebben een plan gemaakt om onze taken als bestuur nóg beter te kunnen uitvoeren. En goed samen te werken met de Raad van Toezicht en het verantwoordingsorgaan. Met als doel: een goed pensioen voor onze deelnemers en gepensioneerden.’

Genoeg te doen in 2023